Anno 117: Pax Romana má před sebou nelehký úkol – navázat na úspěch jedné z nejlepších budovatelských strategií poslední dekády. Anno 1800 nasadilo laťku vysoko, ale zdá se, že nové pokračování, zasazené do zlatého věku Římské říše, má solidně našlápnuto.
Základy jsou podle serveru PC Gamer povědomé. Zakládáte kolonii, budujete výrobní řetězce, uspokojujete potřeby obyvatel a expandujete za nové suroviny. Pokud jste hráli Anno 1800, začátek v Pax Romana vám přijde jako návrat domů. Jenže ta známá tvář brzy začne ukazovat nové rysy.
A to nejlépe poznáte ve chvíli, kdy zruinujete ekonomiku celé své kolonie. Rychlý růst bez stabilizace příjmů vás srazí na kolena a hra se vás nekompromisně zeptá, zda jste vůbec vhodní k vedení provincie. Přesně v ten moment se ale hra otevře. Začne vás nutit přemýšlet jinak a hlouběji.
Budování říše
Kouzlo Anno 117 spočívá v drobných, ale důležitých novinkách. Budovy mají pozitivní i negativní vliv na okolí – například pekárna ve středu obytné čtvrti zvýší příjem, ale také riziko požárů. Prasata sice milujeme, ale jejich farmy snižují spokojenost obyvatel. Každé rozhodnutí tak balancuje mezi ziskem a štěstím populace – což má přímý vliv na stabilitu.
K tomu se přidávají nové výzkumy, rozdělené do civilní, ekonomické a vojenské větve. Některé budovy generují „vědění“ z okolních čtvrtí, které lze investovat do pokročilých technologií. Výrazně přepracovaný systém působí robustněji a přehledněji než výzkum z rozšíření Land of Lions v Anno 1800.
Božský zásah
Velkou novinkou je systém božstev. Hráči mohou uctívat bohy jako Neptuna, který například zrychluje lodní dopravu. Vliv boha roste s vírou generovanou budovami jako jsou svatyně, které kromě štěstí zvyšují právě víru v oblasti.
Navíc lze měnit bohy i náboženství, a to nejen mezi římskými. Anno 117 respektuje náboženský pragmatismus Římanů, a dovoluje flexibilní přístup podle aktuálních potřeb kolonie. Bohové tak ovlivňují nejen gameplay, ale i politickou a společenskou rovnováhu.
Správa a diplomacie
Vaši občané i ostatní guvernéři s vámi budou komunikovat – žádat pomoc, stěžovat si nebo nabízet úplatky. Můžete zasáhnout proti šéfovi, který šikanuje dělníky, nebo se nechat zkorumpovat. Každé rozhodnutí má následky: finanční, morální, ale i politické.
Anno 117 má našlápnuto k triumfu
Grafika je nádherná, města žijí detaily, atmosféra Říma je silná, a i když základ připomíná Anno 1800, novinky v oblasti ekonomiky, víry a správy dávají hratelnosti nový náboj. Už teď je hra překvapivě uhlazená, a pokud Ubisoft vše dotáhne do konce, Anno 117: Pax Romana má potenciál stát se novým králem mezi historickými strategiemi.