Série Assassin’s Creed už nějakou dobu experimentuje s konceptem dvou hratelných postav a nejnovější díl Shadows v tom pokračuje. Tentokrát ale Ubisoft sám připouští, že jde o volbu, která vyvolává výrazně silnější reakce, než tomu bylo kdykoliv předtím. Game director Simon Lemay-Comtois přiznal, že kontrast mezi shinobi Naoe a samurajem Yasukem je „záměrně ostřejší“ a může fanoušky rozdělovat.
Ve studiu Ubisoft Quebec podobný koncept vyzkoušeli už dříve. Syndicate měl Evie a Jacoba, Odyssey zase Kassandru a Alexia. Jenže podle Lemay-Comtoise tehdejší rozdíly byly spíše kosmetické. A to je také důvod, proč Shadows představuje nejradikálnější rozdělení herních stylů v historii série.
Dva hrdinové, dva úplně jiné herní zážitky
Naoe reprezentuje stealth, klasický „assassinovský“ přístup, parkour a tradiční tichou eliminaci cílů. Yasuke je naopak tank, bojovník, který zdůrazňuje sílu japonského období Sengoku. Ubisoft tak místo dvou verzí jednoho hrdiny nabízí dvě diametrálně odlišná pojetí hry. „Chtěli jsme experimentovat s kontrastem,“ uvedl podle IGN Lemay-Comtois. „Víme, že se tím část hráčů posune spíš k jedné postavě, a druhou tím pádem nebude chtít hrát. U Naoe a Yasukeho je to cítit víc než kdykoliv předtím.“
Série už dříve nabízela možnost volby hrdiny. Origins přepínal mezi Bayekem a Ayou a Valhalla umožnila hrát mužskou i ženskou verzi Eivora. V těchto případech ale šlo buď o příběhové důvody, nebo čistě kosmetickou volbu. Shadows je první díl, ve kterém volba zásadně mění styl hraní i tempo kampaně.
Podle Ubisoftu nejde o gimmick, ale o vědomou práci s prostředím i dobovým kontextem. Zatím však není jasné, jestli se koncept udrží i v dalších dílech.
Co bude dál?
V dohledné budoucnosti nás pravděpodobně čeká remake Black Flag, který má vyjít na jaře 2026 a vrátí se k tradičnímu jednomu protagonistovi, pirátu Edwardu Kenwayovi. Ubisoft zatím projekt oficiálně nepředstavil, ale úniků je tolik. Jeho existence už nikoho nepřekvapuje.
Co se týče samotného Shadows, víme zatím jen o podzimním rozšíření Claws of Awaji. Druhý, původně plánovaný velký datadisk se odkládá a Ubisoft naznačil, že příští rok bude podpora spíše skromnější kvůli posunu vydání základní hry.
I když je volba dvou protagonistů kontroverzní, v komunitě Assassin’s Creed se zároveň objevují pozitivní reakce, které oceňují možnost vystřídat stealth a akční styl během jediné kampaně. Ubisoft tak může sledovat jeden z nejzajímavějších experimentů série za poslední roky.

