Esports, organizované a soutěžní hraní videoher, se z původního koníčku rychle transformovalo na globální průmysl. Odhaduje se, že hodnota trhu s esporty vzroste do roku 2032 na více než 2 miliardy dolarů. Han Kim, docent sportovní vědy na Univerzitě Wisconsin-La Crosse, zkoumá přínosy esportu nejen v oblasti zábavy, ale i pro kognitivní a motorické schopnosti.
Kim se zaměřil na to, jak hraní her ovlivňuje percepčně-motorické dovednosti, tedy schopnosti zpracovávat smyslové informace a reagovat na ně pohybem. Tyto dovednosti jsou klíčové nejen ve sportu, ale i v běžném životě. Ve své studii porovnal dvě skupiny studentů – 10 zkušených hráčů a 10 nehráčů. Zkoumal jejich výkon v testech na reakční čas a předvídání pohybujících se objektů.
Výsledky studie
Zatímco u předvídání pohybu mezi skupinami nebyly nalezeny rozdíly, zkušení hráči vykazovali výrazně rychlejší reakční časy. V jednoduchých testech reagovali o 30 milisekund rychleji, ve složitějších úkolech pak o 40 milisekund. To naznačuje, že pravidelný trénink v esportech může zlepšit schopnost mozku rychle zpracovávat vizuální informace.
Kim tvrdí, že zlepšení percepčně-motorických dovedností může podpořit nejen úspěch v akademické sféře, ale také celkový rozvoj dětí. Hraní videoher může být výhodné i pro jedince s mentálním postižením, protože zlepšuje pozornost, paměť, koordinaci a motivaci. Kim zároveň upozorňuje, že doba strávená hraním by neměla být nadměrná, protože nadměrné hraní může mít negativní důsledky.
Esports a změny v mozku
Kimova studie naznačuje, že dlouhodobé zapojení do esportů může vést k strukturálním změnám v mozku v oblastech spojených s percepčně-motorickými dovednostmi. Studie také ukazuje, že profesionální hráči mohou mít rozvinuté schopnosti, jako je periferijní vnímání a předvídání pohybu, což ovlivňuje jejich výkon.
Kim uznává, že jeho studie byla omezená na studenty, kteří nejsou profesionálními hráči. Ve svých předchozích výzkumech u profesionálů zjistil, že esporty mohou zlepšit jak kognitivní, tak fyzické schopnosti. Další výzkumy by měly ukázat, jak dlouhodobý trénink v esportech ovlivňuje komplexní motorické dovednosti.
Esporty tedy mohou nabídnout nové možnosti pro rozvoj dovedností u dětí, a to nejen v oblasti zábavy, ale i v každodenním životě. Kim věří, že esporty mohou být nástrojem pro rozvoj dovedností, které jsou klíčové pro úspěch nejen ve sportu, ale i ve škole a v běžném životě.