Přestože kolem zdražování videoher stále houstne atmosféra, Ghost of Yotei ukazuje, že vášeň hráčů pro očekávané tituly někdy přebije i vyšší cenu. Deluxe digitální edice této nové akční adventury se totiž okamžitě vyšvihla na vrchol předobjednávek v americkém PlayStation Store – a nejen tam.
Od 2. května, kdy se předobjednávky spustily, se Ghost of Yotei stalo nejpředobjednávanější hrou na digitální platformě Sony jak v USA, tak ve Velké Británii. Ještě zajímavější je, že prémiová edice v ceně 79,99 dolarů předběhla i levnější standardní verzi, která stojí „pouze“ 69,99 dolarů.
Deluxe edice obsahuje několik digitálních bonusů, včetně speciální Snake Armor a unikátní Sword Kit. Nicméně i s těmito výhodami se dá považovat za překvapivé, že hráči sahají častěji právě po dražší variantě – zejména v době, kdy se čelí kritice ohledně rostoucích cen her.
Kontroverze okolo cen her roste
Diskuze o cenách her se naplno rozhořela během oznámení Nintendo Switch 2 Direct, kde japonský gigant oznámil, že připravované tituly jako Mario Kart World budou stát 80 dolarů. Fanoušci reagovali okamžitě a ostře – mnoho z nich označilo zdražení za neadekvátní a znepokojující trend.
Od té doby panují obavy, že se k podobnému kroku přidají i Sony nebo Microsoft. Téma komentoval i bývalý šéf PlayStationu, Shuhei Yoshida. „Bylo jen otázkou času, než k tomu dojde – možná ne od Nintenda, ale od někoho určitě. Žijeme v době reálné inflace, zatímco hráči stále očekávají větší, ambicióznější a technicky náročnější hry za stejné ceny jako dříve. To je rovnice, která prostě nevychází,“ uvedl podle serveru Dexerto.
Hráči chtějí víc a jsou ochotni zaplatit
Ať už se to někomu líbí nebo ne, Ghost of Yotei jasně ukazuje, že část hráčské komunity je ochotná zaplatit za prémiový zážitek víc, pokud hra vypadá dostatečně lákavě. Úspěch digitální Deluxe edice je pro vývojáře a vydavatele silným signálem. Vyšší cena nemusí automaticky znamenat propad zájmu – pokud nabídka přesvědčí.
Otázkou zůstává, zda Ghost of Yotei nastavuje nový standard pro očekávané tituly, nebo jde jen o výjimku potvrzující pravidlo. Každopádně – v době, kdy ceny her rostou a hráči jsou stále náročnější – se zdá, že značka, kvalita a marketing stále dokáží přetlačit i obavy z cenovky.