16 C
Czech
Úterý 26. srpna 2025

Magnus Carlsen popsal, proč ho nadchla atmosféra šachu v e-sportu

Magnus Carlsen se stal prvním šachovým šampionem Esports World Cupu v Rijádu. Norský velmistr nastoupil za tým Team Liquid a ve finále porazil Alirezu Firouzju z týmu Falcons. Turnaj přilákal tisíce mladých fanoušků a ukázal, že šachy mohou obstát i na poli profesionálních videoher.

Gaimin Gladiators mimo TI 2025. Spor hráčů a organizace končí odstoupením

Jen dva týdny před startem The International 2025 zasáhla scénu Dota 2 šokující zpráva. Gaimin Gladiators, jedna z nejúspěšnějších organizací posledních let, se turnaje nezúčastní. Důvodem nejsou výsledky, ale vleklý spor mezi hráči a vedením týmu, který přerostl do právní roviny. Valve už potvrdilo, že hledá náhradníka.

Jak co-streaming mění League of Legends esport scénu

Reklama

Co-streaming je už několik let součástí esport ekosystému a během relativně krátké doby se rozšířil i do kompetitivní scény League of Legends. Původně získal popularitu ve hře VALORANT, kde se do něj zapojili vlivní streameři a komentátoři, a protože se tento formát osvědčil, záhy se přenesl i do dalších titulů včetně League of Legends.

Reklama

Princip co-streamingu spočívá v tom, že vybraní tvůrci či osobnosti dostanou od pořadatele turnaje oficiální svolení vysílat zápasy na svých vlastních kanálech. V praxi to připomíná online „watch party“, kde streamer v reálném čase zápas komentuje, reaguje na herní okamžiky a interaguje se svojí komunitou.

Jak uvádí server Esports Insider, jeho obliba vzrostla zejména v době po pandemii, kdy diváci ocenili alternativní způsob sledování a komentování profesionálních zápasů. Přesto se v poslední době objevil názor, že co-streaming může League of Legends scénu poškozovat, a to především z ekonomického hlediska. Tuto debatu veřejně odstartoval Jake „Spawn“ Tiberi, hlavní trenér Team Liquid, který v nedávném videu kritizoval vliv co-streamu na finance a stabilitu profesionálního prostředí.

Co-streaming zvyšuje sledovanost turnajů

Na druhé straně stojí argument, že co-streaming přivádí nové fanoušky a zvyšuje celkové počty sledovanosti. Mezi nejvlivnější osobnosti patří například bývalý profesionální hráč a současný streamer Caedrel, který se k tomu několikrát vyjádřil. Podle něj co-streaming „není dokonalý — ale velice silný nástroj.“ Mnoho fanoušků na fórech souhlasí s tím, že co-stream jejich zájem o turnaje oživuje.

Nicméně i Caedrel upozorňuje na problém s monetizací a rozpočty. Peníze z reklam a sponzoringu jsou klíčové pro udržitelnost esportu, a pokud se diváci rozptýlí mezi několik různých streamů, může být pro Riot a další organizátory obtížnější vyjednávat lukrativní spolupráce. Kromě toho existuje riziko, že populární co-streameři se po čase přesunou k jiným projektům nebo hrám, a tím by League of Legends přišlo o část aktivního publika.

Reklama

Spawn také naznačil, že by chtěl vidět, aby Riot najímal známé komentátory přímo na oficiální přenos, což by ovšem znamenalo další náklady. Riot se v posledních letech snaží šetřit (například ukončením anglické verze LPL vysílání), a tak se spíše spoléhá na to, že co-stream bude neoficiálně doplňovat oficiální broadcast. Tento model organizátorům i tak pomáhá v udržení vysoké sledovanosti.

Možným kompromisem by mohl být návrh, aby Riot nabízel streamerům spolupráci na designu a prodeji in-game předmětů či kosmetických prvků, čímž by vznikl další zdroj příjmů pro obě strany. Podobné formy integrace by mohly přinést dlouhodobější stabilitu a vyřešit částečně i obavu z rozdrobení publika.

Současná situace je tak trochu patová. Riot hledá cestu, jak udržet finanční stabilitu a kontrolu nad oficiálním vysíláním, aniž by se připravil o výrazný přínos, který co-streaming nepochybně má.

Reklama
Reklama

Sledujte nás na sítích

EWC 25: Překvapení, která si budeme pamatovat

Letošní 25. ročník Esports World Cupu přinesl nejen špičkové výkony, ale také řadu překvapení, která si budou fanoušci pamatovat dlouho. Mnohé týmy, které měly být favority, se musely vypořádat s nečekanými zvraty, a dokonce i legendy se ocitly na kolenou.

Faker, ZywOo a xQc si odnesli ocenění na Esports Awards desetiletí

Esports Awards uspořádaly mimořádnou ceremonii k oslavě deseti let e-sportového vývoje. Udílení cen probíhalo 24. srpna 2025 v Rijádu během Esports World Cupu. Kromě prestižního ocenění bylo vyzdviženo několik klíčových osobností a momentů, které formovaly tuto dynamickou oblast.

Gaimin Gladiators mimo TI 2025. Spor hráčů a organizace končí odstoupením

Jen dva týdny před startem The International 2025 zasáhla scénu Dota 2 šokující zpráva. Gaimin Gladiators, jedna z nejúspěšnějších organizací posledních let, se turnaje nezúčastní. Důvodem nejsou výsledky, ale vleklý spor mezi hráči a vedením týmu, který přerostl do právní roviny. Valve už potvrdilo, že hledá náhradníka.

EliGE končí v sestavě FaZe před BLAST Open 2. Nahradí ho jcobbb

FaZe Clan mění sestavu před BLAST Open Season 2. Jonathan "EliGE" Jablonowski po sedmi měsících končí v aktivní pětce a jeho místo zabírá mladý polský rifler Jakub "jcobbb" Pietruszewski. Rozhodnutí přichází po sérii slabých výsledků, které tým nedokázal zlomit ani po předchozích změnách v sestavě.

Magnus Carlsen popsal, proč ho nadchla atmosféra šachu v e-sportu

Magnus Carlsen se stal prvním šachovým šampionem Esports World Cupu v Rijádu. Norský velmistr nastoupil za tým Team Liquid a ve finále porazil Alirezu Firouzju z týmu Falcons. Turnaj přilákal tisíce mladých fanoušků a ukázal, že šachy mohou obstát i na poli profesionálních videoher.

Overwatch 2 potvrzuje spolupráci s Persona 5. Joker dorazí v nové sezóně

Je to tady – Phantom Thieves přicházejí do Overwatch 2. Blizzard v závěru traileru k 18. sezóně oficiálně potvrdil spolupráci s Atlusem a populární sérií Persona 5. A soudě podle prvních záběrů se hráči mají na co těšit.

Valorant Mobile startuje v Číně ve velkém stylu

Valorant Mobile odstartoval v Číně a hned první den ukázal svou sílu. Hra zaznamenala více než 170 tisíc stažení na iOS a vygenerovala přibližně 1 milion dolarů z in-app nákupů. Tím se okamžitě vyšvihla na první místo žebříčku nejstahovanějších aplikací a zároveň se zařadila mezi desítku nejvýdělečnějších her.

Guild Esports po šesti letech končí a nechává po sobě dluhy

Britská organizace Guild Esports definitivně ukončuje činnost. Projekt, který od začátku spojovali s Davidem Beckhamem, se po šesti letech rozpadá. Firma se přitom stále potýká s neuhrazenými závazky vůči hráčům, zaměstnancům i tvůrcům obsahu.

Esportovou značku Luminosity převezme Vertiqal

Slavná severoamerická esportová značka Luminosity Gaming mění majitele. Novým vlastníkem se stane kanadská společnost Vertiqal Studios, která odkoupí nejen Luminosity, ale i YouTube síť Omnia. Transakce v hodnotě 900 000 kanadských dolarů (zhruba 645 000 USD) má být dokončena 5. září.

EWC 25: Překvapení, která si budeme pamatovat

Letošní 25. ročník Esports World Cupu přinesl nejen špičkové výkony, ale také řadu překvapení, která si budou fanoušci pamatovat dlouho. Mnohé týmy, které měly být favority, se musely vypořádat s nečekanými zvraty, a dokonce i legendy se ocitly na kolenou.

Faker, ZywOo a xQc si odnesli ocenění na Esports Awards desetiletí

Esports Awards uspořádaly mimořádnou ceremonii k oslavě deseti let e-sportového vývoje. Udílení cen probíhalo 24. srpna 2025 v Rijádu během Esports World Cupu. Kromě prestižního ocenění bylo vyzdviženo několik klíčových osobností a momentů, které formovaly tuto dynamickou oblast.

Gaimin Gladiators mimo TI 2025. Spor hráčů a organizace končí odstoupením

Jen dva týdny před startem The International 2025 zasáhla scénu Dota 2 šokující zpráva. Gaimin Gladiators, jedna z nejúspěšnějších organizací posledních let, se turnaje nezúčastní. Důvodem nejsou výsledky, ale vleklý spor mezi hráči a vedením týmu, který přerostl do právní roviny. Valve už potvrdilo, že hledá náhradníka.

EliGE končí v sestavě FaZe před BLAST Open 2. Nahradí ho jcobbb

FaZe Clan mění sestavu před BLAST Open Season 2. Jonathan "EliGE" Jablonowski po sedmi měsících končí v aktivní pětce a jeho místo zabírá mladý polský rifler Jakub "jcobbb" Pietruszewski. Rozhodnutí přichází po sérii slabých výsledků, které tým nedokázal zlomit ani po předchozích změnách v sestavě.

Magnus Carlsen popsal, proč ho nadchla atmosféra šachu v e-sportu

Magnus Carlsen se stal prvním šachovým šampionem Esports World Cupu v Rijádu. Norský velmistr nastoupil za tým Team Liquid a ve finále porazil Alirezu Firouzju z týmu Falcons. Turnaj přilákal tisíce mladých fanoušků a ukázal, že šachy mohou obstát i na poli profesionálních videoher.

Overwatch 2 potvrzuje spolupráci s Persona 5. Joker dorazí v nové sezóně

Je to tady – Phantom Thieves přicházejí do Overwatch 2. Blizzard v závěru traileru k 18. sezóně oficiálně potvrdil spolupráci s Atlusem a populární sérií Persona 5. A soudě podle prvních záběrů se hráči mají na co těšit.

Valorant Mobile startuje v Číně ve velkém stylu

Valorant Mobile odstartoval v Číně a hned první den ukázal svou sílu. Hra zaznamenala více než 170 tisíc stažení na iOS a vygenerovala přibližně 1 milion dolarů z in-app nákupů. Tím se okamžitě vyšvihla na první místo žebříčku nejstahovanějších aplikací a zároveň se zařadila mezi desítku nejvýdělečnějších her.

Guild Esports po šesti letech končí a nechává po sobě dluhy

Britská organizace Guild Esports definitivně ukončuje činnost. Projekt, který od začátku spojovali s Davidem Beckhamem, se po šesti letech rozpadá. Firma se přitom stále potýká s neuhrazenými závazky vůči hráčům, zaměstnancům i tvůrcům obsahu.

Esportovou značku Luminosity převezme Vertiqal

Slavná severoamerická esportová značka Luminosity Gaming mění majitele. Novým vlastníkem se stane kanadská společnost Vertiqal Studios, která odkoupí nejen Luminosity, ale i YouTube síť Omnia. Transakce v hodnotě 900 000 kanadských dolarů (zhruba 645 000 USD) má být dokončena 5. září.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama