Magnus Carlsen se stal prvním šachovým šampionem Esports World Cupu v Rijádu. Norský velmistr nastoupil za tým Team Liquid a ve finále porazil Alirezu Firouzju z týmu Falcons. Turnaj přilákal tisíce mladých fanoušků a ukázal, že šachy mohou obstát i na poli profesionálních videoher.
Atmosféra připomínala spíše e-sportový zápas než tradiční šachovou partii. Diváci bouřlivě reagovali na každý tah, ať už Carlsena, nebo jeho soupeře. Samotný mistr přiznal, že si hru užil v novém prostředí, kde se šachy staly show pro masy.
Rychlé tempo místo dlouhých partií
Organizátoři zvolili formát svižných zápasů trvajících jednu až dvě hodiny. To je výrazný kontrast k maratonským duelům minulosti, kdy se partie táhly celé týdny. Podle šéfa EWC Foundation Ralfa Reicherta záměrně vsadili na rychlost a atraktivní prezentaci.
Carlsen si pochvaloval moderní pojetí. „Bylo to rychlé, skvělá produkce, znalí a nadšení diváci,“ řekl. Podle něj právě takový přístup může šachy posunout dál a otevřít je novému publiku.
Velké prize money a hvězdná účast
Carlsen si z Rijádu odvezl 250 tisíc dolarů, Firouzja 190 tisíc a Hikaru Nakamura, který vypadl v semifinále, 145 tisíc. Celková dotace šachového turnaje byla součástí obřího prize poolu 70 milionů dolarů. Takové částky přitáhly nejlepší hráče současnosti.
Nor se do turnaje zapojil po dohodě s vedením EWC už na konci minulého roku. Šachová část tak získala prestižní obsazení i mediální pozornost.
Týmová i osobní výhra
Steve Arhancet, šéf Team Liquid, uvedl, že sledovat Carlsena ve vlastním dresu byla splněná meta. Šachový velmistr se podle něj zapojil naplno a dokonce podporoval spoluhráče v jiných hrách. „Seděl v první řadě na Mobile Legends, i když tu hru sám nehraje,“ popsal Arhancet.
Carlsen sám zdůraznil, že šachy a e-sporty se mohou vzájemně obohatit. Připustil, že konzervativní fanoušci mohou mít k takovým experimentům výhrady. Věří ale, že kombinace seriózního turnaje a zábavy je cestou, jak oslovit širší publikum.
Budoucnost šachu v novém prostředí
Esports World Cup ukázal, že i klasická hra může mít místo na digitálním pódiu. Carlsen vnímá tuto zkušenost jako možný začátek nové éry. „Sporty jsou zábava, a i šachy mohou být součástí větší show,“ dodal.
Pro šachovou komunitu to byl signál, že disciplína může najít nové publikum, aniž by ztratila svou vážnost. A pro e-sporty to byla příležitost, jak díky Carlsenovi a jeho soupeřům proniknout do světa, který býval dosud oddělený.